W jaki sposób działają na nas przedmioty, którym przyznajemy status świadka? Czy dowody mogą istnieć bez udziału ludzkiej percepcji?

Otwarcie wystawy w Spółdzielni Ogniwo w Krakowie

Wystawa  „Rzeczowy świadek” prezentowała różne wykorzystania forensyki, czyli metod dochodzenia sądowego, we współczesnej sztuce i humanistyce. Przymiotnik forensis oznacza w języku łacińskim „publiczny”, a inspirowana forensyką sztuka – przestrzeń debaty, której centralnym tematem jest napięcie między życiem a śmiercią.

Fragment ekspozycji – instalacja dot. Róży Luxemburg przygotowana przez Kolektyw Kuratorski

To, co dostępne było tylko specjalistom lub (w szczególnej wersji) widzom filmów kryminalnych, dziś  staje się częścią praktyk filozofów, artystów wizualnych, czy architektów.  Na naszych oczach wyłania się nowe pole badań, w ramach którego współdziała przyroda i technologia, archiwum i  prawo, tekst i obraz, laborant i twórca, historyk i prokurator. W tej przestrzeni zadawane są być może najważniejsze pytania, jakie stawia dziś sztuka i humanistyka. 

Fragment ekspozycji – instalacja dot. Róży Luxemburg przygotowana przez Kolektyw Kuratorski

Tytuł wystawy odsyła do wypracowywanego właśnie nowego statusu materialnych świadków: czy są oni „rzeczowym dowodem” – obiektem, rekwizytem w ręku prokuratora? Czy też są pełnoprawnymi uczestnikami dochodzenia: ze swym bezemocjonalnym, rzeczowym sprawozdaniem ze zbrodni?

Fragment ekspozycji – praca autorstwa Mateusza Kuli

Zaproszeni przez nas artyści (K. Grzywnowicz, M. Kula, Ł. Surowiec,  S. Schuppli, A. Tondeur) przenoszą swoje działania do laboratorium, gdzie badają wzajemne relacje ludzi, przedmiotów, roślin, nieożywionej przyrody i artefaktów przeszłości. Podobnie jak twórcy sztuki awangardowej stają się eksperymentatorami. Kontestują podziały między praktykami artystycznymi a badaniami naukowymi. Przewodnim motywem jest znaczenie (dowodowe, intymne, prywatne, publiczne, pamięciowe i historyczne) zachowanych z czasu konfliktu roślin: współczesne prace łączy z czasami rozkwitu awangardy interpretacja jednego z najsłynniejszych herbariów: pierwszowojennego zielnika (D. Sajewska/R. Luxemburg).

Fragment ekspozycji – praca Karoliny Grzywnowicz pt. Chwasty

Otwarcie wystawy odbyło się w ramach Cracow Gallery Weekend KRAKERS 2017 Kierunki Napięć.

Autorzy prezentowanych prac:

  • Karolina Grzywnowicz,
  • Mateusz Kula,
  • Kolektyw Kuratorski,
  • Susan Schuppli,
  • Łukasz Surowiec,
  • Anais Tondeur.
Fragment ekspozycji – praca autorstwa Anais Tondeur
zwiedzający podczas otwarcia wystawy


Książka

Jako pokłosie wystawy i odbywających się wokół niej dyskusji i spotkań nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2020 roku ukazała się książka Rzeczowy Świadek, a w niej wywiad z jednym z artystów, Łukaszem Surowcem, który przeprowadziłam wspólnie z inną członkinią Kolektywu, Karoliną Koprowską.

SPIS TREŚCI:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *