Aktualny projekt naukowy – humanistyka cyfrowa
Jako doktorantka i uczestniczka programu „Humanistyka Cyfrowa” realizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych prowadzę autorskie, innowacyjne badania poświęcone użyteczności sztuki i wystaw artystycznych.
Interesuje mnie szczególna rola sztuki współczesnej jako narzędzia budowania społeczności i instytucji kultury jako platform pośredniczenia między artystami a odbiorcami. W pracy badawczej łączę warsztat kulturoznawczy i metodologie UX designu.
W efekcie prowadzonego projektu doktorskiego chcę wypracować nową metodologię pozwalającą na wieloaspektowe badanie wystaw sztuki współczesnej oraz wsparcie procesu projektowego.
Więcej o postępach w projekcie przeczytasz we wpisach z kategorii projekt doktorski.
Poniżej nagranie z mojego wystąpienia pt. User Experience of Art Exhibition in the „New Normality“. Innovative Methods of Research in Terms of Global Change na konferencji The Art Museum in the Digital Age – 2022. International Online Conference zorganizowanej przez Muzeum Belvederu w Wiedniu.
Dotychczasowe osiągnięcia naukowe
ORCID 0000-0003-3218-4599
Wybrane publikacje
- Przy drzwiach otwartych. Głos w sprawie współczesnego kuratorstwa feministycznego., w: Matrix/Macierz, red. Redakcja: Anna Chromik, Natalia Giemza, Katarzyna Bojarska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2022
- Miasta z różowym trójkątem. Kilka uwag o pomnikach homoseksualnych ofiar nazistowskich represji, w Identyfikacje Zagłady. Szkice historyczne i praktyki kulturowe, red. M. Gromala, S. Papier, M. Świetlik, Kraków 2017.
- Trzy argumenty za skutecznością obrazu na przykładzie projektu Joanny Rajkowskiej „Born in Berlin” (2012), w: O obrazie i przestrzeni, red. K. Wojtczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2017.
- [tłumaczenie z j. niemieckiego] Arnold Bartezky, Odbudowa jako akt narodowej autoafirmacji, „Autoportret” KONSERWACJA /REKONSTRUKCJA, nr 2 [53], Kraków 2016.
- Co tęskni Mieke Bal. Instalacja Nothing is Missing, Nieborów 1–5 lipca 2014, w: Afektywne historie i polityki pamięci, pod redakcją Elżbiety Wichrowskiej, Anny Szczepan-Wojnarskiej, Romy Sendyki, Ryszarda Nycza, IBL, Warszawa 2015.
- Postfeministyczne trawestacje. O dziewczyńskich zabawach artystek ostatniej dekady., w: „POLISEMIA”, Numer 3/2011 (7), GDZIE JEST POSTMODERNIZM? (I), 2011
Wybrane wystąpienia konferencyjne
- Mark Plaszow as an example of art-based research in the field of Holocaust memory – Międzynarodowa konferencja Genocide Memorialisation: Political Imaginaries and Public Materialisations – University of Gothenburg, Szwecja (30.11-1.12.2017)
- Bezdomni w polskiej sztuce po zwrocie społecznym – Ogólnopolska konferencja Pułapki języka reprezentacji w sztuce i instytucji – Instytut Sztuki PAN, Warszawa (12-13.06.2017)
- Miasta z różowym trójkątem, czyli nisza pamięci. Jak upamiętnić Zagładę? – Ogólnopolska konferencja Identyfikacje Zagłady – Uniwersytet Jagielloński (1-2.12.2016)
- Where is the camp? Art-based intervention and research on the site of the former concentration camp in Kraków-Płaszów – Międzynarodowa konferencja Jewish Cultural Heritage. Projects, Methods, Inspirations. – Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (8-10.06.2016)
- Agorafilia nieskonsumowana. Sztuka w przestrzeni publicznej w latach 80. i 90. a zjawiska ostatniej dekady – Ogólnopolska konferencja Transformacje w sztuce polskiej po 1989 roku – Galeria Labirynt w Lublinie (12-13.12.2014)
- Ciało w ciało z miastem. Oddziaływanie pomiędzy wizualnością a cielesnością w kontekście visual culture studies na przykładzie projektu Joanny Rajkowskiej Born in Berlin (2012) – II Ogólnopolski Kongres Studentów i Doktorantów Historii Sztuki – Uniwersytet Gdański (referat: (6-9.11.2014)
- Girls just wanna have fun? O dziewczyńskich zabawach polskich artystek po roku 2000. – Ogólnopolska konferencja studencko-doktorancka „Dziewczyny: riot grrrls, cwaniary, triksterki, łobuziary” – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Uniwersytet Warszawski (08.06.2013)
- Akta Polskiej Spółki Obuwia „BATA” z Archiwum Państwowego w Katowicach – raport z badań. – Międzynarodowa konferencja naukowa „BATAlia w Chełmku” – Instytut Historii Sztuki UJ, Miejski Ośrodek Kultury i Sportu w Chełmku (8.10.2011)