Aktualny projekt naukowy – humanistyka cyfrowa

Jako doktorantka i uczestniczka programu „Humanistyka Cyfrowa” realizowanego przez Instytut Badań Literackich PAN i Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych prowadzę autorskie, innowacyjne badania poświęcone użyteczności sztuki i wystaw artystycznych.

Interesuje mnie szczególna rola sztuki współczesnej jako narzędzia budowania społeczności i instytucji kultury jako platform pośredniczenia między artystami a odbiorcami. W pracy badawczej łączę warsztat kulturoznawczy i metodologie UX designu.

W efekcie prowadzonego projektu doktorskiego chcę wypracować nową metodologię pozwalającą na wieloaspektowe badanie wystaw sztuki współczesnej oraz wsparcie procesu projektowego.

Więcej o postępach w projekcie przeczytasz we wpisach z kategorii projekt doktorski.

Dotychczasowe osiągnięcia naukowe


Wybrane publikacje

  • Miasta z różowym trójkątem. Kilka uwag o pomnikach homoseksualnych ofiar nazistowskich represji, w Identyfikacje Zagłady. Szkice historyczne i praktyki kulturowe, red. M. Gromala, S. Papier, M. Świetlik, Kraków 2017.
  • Trzy argumenty za skutecznością obrazu na przykładzie projektu Joanny Rajkowskiej „Born in Berlin” (2012), w:   O obrazie i przestrzeni, red. K. Wojtczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2017.
  • [tłumaczenie z j. niemieckiego] Arnold Bartezky, Odbudowa jako akt narodowej autoafirmacji, „Autoportret” KONSERWACJA /REKONSTRUKCJA, nr 2 [53], Kraków 2016. 
  • Co tęskni Mieke Bal . Instalacja Nothing is Missing, Nieborów 1–5 lipca 2014, w: Afektywne historie i polityki pamięci, pod redakcją Elżbiety Wichrowskiej, Anny Szczepan-Wojnarskiej, Romy Sendyki, Ryszarda Nycza, IBL, Warszawa 2015.

Wybrane wystąpienia konferencyjne

  • Mark Plaszow as an example of art-based research in the field of Holocaust memory – Międzynarodowa konferencja Genocide Memorialisation: Political Imaginaries and Public Materialisations – University of Gothenburg, Szwecja (30.11-1.12.2017)
  • Bezdomni w polskiej sztuce po zwrocie społecznym – Ogólnopolska konferencja Pułapki języka reprezentacji w sztuce i instytucji – Instytut Sztuki PAN, Warszawa (12-13.06.2017)
  • Miasta z różowym trójkątem, czyli nisza pamięci. Jak upamiętnić Zagładę? – Ogólnopolska konferencja Identyfikacje Zagłady – Uniwersytet Jagielloński (1-2.12.2016)
  • Where is the camp? Art-based intervention and research on the site of the former concentration camp in Kraków-Płaszów – Międzynarodowa konferencja Jewish Cultural Heritage. Projects, Methods, Inspirations. – Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN (8-10.06.2016) 
  • Agorafilia nieskonsumowana. Sztuka w przestrzeni publicznej w latach 80. i 90. a zjawiska ostatniej dekady – Ogólnopolska konferencja Transformacje w sztuce polskiej po 1989 roku – Galeria Labirynt w Lublinie (12-13.12.2014)
  • Ciało w ciało z miastem. Oddziaływanie pomiędzy wizualnością a cielesnością w kontekście visual culture studies na przykładzie projektu Joanny Rajkowskiej Born in Berlin (2012) – II Ogólnopolski Kongres Studentów i Doktorantów Historii Sztuki – Uniwersytet Gdański (referat: (6-9.11.2014) 
  • Girls just wanna have fun? O dziewczyńskich zabawach polskich    artystek po roku 2000. – Ogólnopolska konferencja studencko-doktorancka „Dziewczyny: riot grrrls, cwaniary, triksterki, łobuziary” – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki i Uniwersytet Warszawski (08.06.2013)
  • Akta Polskiej Spółki Obuwia „BATA” z Archiwum Państwowego w Katowicach – raport z badań. – Międzynarodowa konferencja naukowa „BATAlia w Chełmku” – Instytut Historii Sztuki UJ, Miejski Ośrodek Kultury i Sportu w Chełmku (8.10.2011)